Tabajdi Éva
Iskolapszichológus
Kedd | Szerda | Csütört |
9.30-14.30 | 9.30 – 14.30 | 11.00 –14.30 |
„…a pszichológus egy hajó,
ami
felvesz úszás közben, ha elfáradtál,
és utadra enged, ha újra
elég erős
vagy továbbúszni…” Daniel L. Reardon
·
Előfordul,
hogy olyan dolgok történnek az életedben, amivel nem tudsz megbirkózni.
(Családi
gondok, iskolai problémák, szeretett személy elvesztése, tanulási
nehézség)
·
Előfordul,
hogy sokat izgulsz, szorongsz felelés, dolgozatírás közben.
·
Csalódtál
valakiben és nem tudsz tovább lépni.
·
Önértékelési
problémáid vannak, értéktelennek tartod magadat.
·
Pályaválasztással
kapcsolatban bizonytalan, tanácstalan vagy.
·
Konfliktusaid
vannak szüleiddel, testvéreddel, osztálytársaddal.
·
Nehezen
találod helyedet a kortársaid között, úgy érzed senki sem ért meg.
·
Alvás
problémáid vannak, nem tudsz kikapcsolni, lazítani.
·
Sokszor
érzed magad ingerültnek akár ok nélkül, vagy gyakran változik a
hangulatod
anélkül, hogy tudnád, mi okozhatja.
Mikor
fordulhatsz iskolapszichológushoz?
Ha mint
osztályfőnök szeretnéd jobban ismerni az osztályodat, vagy egy-egy
gyereket.
(pl. társas kapcsolatok, érdeklődés, az iskolához való viszony,
szorongásszint,
önértékelés, kreativitás.)
Ha
mint
tanító vagy tanárnevelési stílosodat, kommunikációdat szeretnéd jobban
megismerni. (pl. motiválási eljárások, kérdezési mód, értékelési
szokások,
metakommunikáció. )
Amikor
az
osztályodba járó gyerekek szüleinek szeretnél segítséget nyújtani a
családi
nevelésben. (pl. szülői értekezleten, könyvvel. )
Ha
osztályfőnöki órára vagy szakmai munkaközösségi ülésre pszichológiai
téma
kitűzését tervezed.
Ha
egyszerűen érdekel valamilyen pszichológiai probléma, hallanál,
olvasnál róla.
Ha
felfigyelsz arra, hogy az osztályban valami „nem stimmel”.(pl. a
gyerekek nem
értik a tananyagot, sokat veszekszenek egymással, viselkedésük
megváltozik
nyugtalanok, feszültek.)
Ha
konfliktus alakul ki közted és kollégád között,
és szeretnéd feloldani; ha feszültség jön létre az osztályod és az
egyik tanár
között; valamelyik szülő (vagy szülő csoport) és közted, illetve az
osztályban
tanító tanár között keletkezik nézeteltérés.
Vagyis
szívesen részt veszek az iskolai élet mindennapjaiban adódó
helyzetek megoldásában.
Ha
valamelyik gyereknél olyan megnyilvánulást látsz, amely pszichés zavar
előrejelzője lehet. Pl.:
·
teljes érdeklődés hiány
·
elkülönülés a társaktól
·
gyakori hangulatváltozás
·
túlzott érzékenység
·
tartósan rossz hangulat
·
fokozott kapcsolat igény
·
személyes tárgyak sűrű elvesztése
·
játék öröm hiánya
·
a képzelet és a valóság közötti
különbségtétel
nehézsége
·
nagyfokú önbizalomhiány
·
jó értelmi képességek mellett gyenge
teljesítmény
Ha
a gyereknél olyan megnyilvánulást tapasztalsz, amely alapján az érzelmi
élet, a
társas kapcsolatok zavara, személyiségproblémák feltételezhetők.Pl.:
· figyelmetlen, szétszórt
· túlzottan fáradékony
· szorong, visszahúzódik
· fél (sötéttől, iskolától stb.)
· támad, agresszív
· rongál
· bohóckodik
· megszegi a szabályokat
· igen gyengén tanul
· nem beszél társaival, felnőttel
· ujját szopja, körmét rágja
· tikkel (akaratlan izommozgások)
· éjszaka bevizel
· iskolába induláskor fáj a feje, hány, „megy a hasa”
· hazudik
· csal, hamisít
· igazolatlanul hiányzik
· elkóborol hazulról
· alkoholt fogyaszt
· arra gondolsz, hogy kábítószert fogyaszt
· öngyilkossági gondolatai vannak
· furcsán viselkedik
Ha
éjszaka felriad a a gyerek életében olyan
esemény történt, ami esetleg traumatikus hatású lehet. (Pl.: haláleset,
válás,
a szülő tartós távolléte, súlyos betegsége baleset látványa, erős
megszégyenülés.)
Ha
azokkal a gyerekekkel kapcsolatban tapasztalsz valami fontosat, akik
kiemelt
figyelmet igényelnek, (Pl.: mert osztályismétlő, új gyerek, halmozottan
hátrányos helyzetű, kiemelkedően tehetséges, veszélyeztetett helyzetben
van, diszlexiás,
krónikus betegségben szenved.)